רסן על היותנו בני אדם, והזמנה לפעולה

יש פרט אחד חיצוני במערכת החיים היום שמגביל אותנו. דבר אחד מרכזי שאם הוא לא היה, תודעתנו הייתה יכולה להתפנות אל עבר הכוכבים.
נראה לי שיותר מכל תקופה אחרת אנו כלואים בתודעת השרדות שמתקיימת גם הלכה למעשה. רובינו, לפחות בתרבות המערבית, לפחות בישראל משקיעים את מרבית האנרגיה שלנו, את שעות,ימי,חודשי, והשנים היפות הפוריות והעצמתיות ביותר שלנו בלהרוויח מספיק כסף כדי לשרוד- כדי שיהיה מה לאכול, איפה לגור, ואיך לנסוע ממקום למקום. אומנם יש לנו מגוון של מוצרים ושירותים שאנו יכולים לרכוש, מגוון של בילויים שאנו יכולים לצאת אליהם וכביכול "הרבה" בחירה לגבי מה לעשות עם הזמן הפנוי שלנו והכסף שלנו. אבל. יש לנו מעט מאוד זמן פנוי יחסית.

לגבי הדבר החשוב ביותר, הזמן שלנו, הבחירה מה לעשות ברגע נתון – אנו חסרי בחירה כמעט לחלוטין.

אנו מחליפים שלא מרצון את הזמן שלנו בכסף, בתקווה נואשת שזה בתורו יאפשר לנו זמן. שאולי נחסוך מספיק בשביל חופשה. אנו רצים חסרי נשימה מיום אחד למישהו, צמאים לחופש. עד שהחופשה המיוחלת מגיעה אנו רוצים לנצל אותה עד תום, צמאים לשתות כל רגע, מתרוצצים בין כל "פעולות החופשתיות שאפשריות לנו", וחוזרים ליום יום "כשאנו צריכים חופשה מהחופשה". אנו צמאים לזמן פנוי. אנו צמאים לשקט ממחשבות ומדאגות היום יום.

המערכת הכלכלית הקיימת היום היא הדם שלנו. היא מספקת לנו אוכל, ביגוד, חיי חברה, וקורת גג. לא נראה שאנו יכולים להפסיק אותה, למרות שחלקנו מנסים, אבל אנו יכולים ליצור יחד תחליף עבורה. המערכת הכלכלית, היא למעשה לא מערכת אחת. היא מורכבת מאלפי מערכות "כלכליות" קטנות, מערכת בנקאית, מערכת דיור, מערכת של גידול וסחר במזון, של דיור, של פנאי (סרטים, מסעדות, ספרים, חופשות), מערכת כלכלית של לימודים, ועוד.

כל שינוי שאנו עושים, אשר מצמצם את התלות במערכת הכלכלית מקדם אותנו אל עבר שחרור. אם אני נוסע פחות, אם אני רוכש מכלכלה מקומית, אם אני מבלה עם חברים, אם אנו עושים שוק קח תן, אם אנו מוצאים פתרונות דיור חלופיים, כל פרט מקדם אותנו. אנו יכולים ליצור מבנים תרבותיים וכלכליים חדשים, להחליף מערכת אחר מערכת ובהדרגה, בנוחות ובקלות ( כן ! בקלות !) לעבור ולחיות במערכות חדשות שאנו יצרנו שפועלות בהרמוניה מול כל תחומי החיים ואל מול כל הגורמים בהם הן נוגעות.

מה השלב הבא ?

  • למפות את מערכות החיים והכלכלה השונות
  • לבחון מערכות אלו לפי דרגת חשיבות (כדי לממש את חוק המאמץ המזערי / חוק 80/20)
  • למצוא את המערכות אשר מרגש אותנו להביא אליהם שינוי
  • להתחבר לצוותי עבודה מתוך תשוקת היצירה (ולא כי צריך)
  • להתחיל לממש אותם בעולם

זה לא פוסט תאורטי. זה קורה. אם יש בך רצון לעשות, רצון לעבוד עם הידים, הראש בהנחיית הלב
נשמח שתיצור קשר

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>